Fundusz ISPA
(Przedakcesyjny Instrument Polityki Strukturalnej) powstał w 1999 roku jako program pomocy Unii Europejskiej dla państw kandydujących. Jego zadaniem było wspieranie działań w dziedzinie transportu i ochrony środowiska.
Skala przedsięwzięć realizowanych w ramach Funduszu ISPA musiała być wystarczająco duża, tak by realizacja projektu wywarła znaczący wpływ w obszarze ochrony środowiska czy transportu. Mając to na uwadze przyjęto, że całkowity koszt inwestycji nie mógł być niższy niż 5 mln euro.
Wkład finansowy z ISPA mógł stanowić 75% zaangażowanych środków publicznych. Środki przyznane w ramach ISPA mają charakter dotacji bezzwrotnej. Formalnym inwestorem przedsięwzięć ISPA są jednostki samorządu terytorialnego (gminy), jednak realizacji części przedsięwzięć podejmują się także spółki z udziałem kapitału gminy.
Rok 2003 był ostatnim rokiem zgłaszania projektów do tego Funduszu. Z chwilą wstąpienia Polski do Unii Europejskiej wszystkie projekty, które były przedmiotem decyzji Komisji w sprawie pomocy w ramach ISPA, a które nie zostały ukończone, będą realizowane w ramach działającego na zbliżonych zasadach Funduszu Spójności.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Małgorzata Paździor- Roclawski
- opublikował: redaktor, Małgorzata Paździor-Roclawski, sprawy w zakresie Biura Zarządudata publikacji: 2004-06-17 13:54
- zmodyfikował: Andrzej Lamparskiostatnia modyfikacja: 2020-03-17 10:50
Fundusz Spójności, inaczej nazywany Funduszem Kohezji lub Europejskim Funduszem Kohezji, to czasowe wsparcie finansowe dla krajów Unii Europejskiej, których Produkt Narodowy Brutto (PNB) na mieszkańca nie przekracza 90% średniej PNB dla wszystkich państw członkowskich.
Fundusz Spójności utworzony został na mocy postanownień art. 161 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, a powołany do życia w 1994 roku Rozporządzeniem Rady nr 1164/94/WE z dnia 16 maja 1994r. (zmienionym 21 czerwca 1999r. dwoma rozporządzeniami nr 1264/WE i 1265/WE). Do powstania Funduszu Spójności przyczyniło się głównie przyjęcie do Unii Europejskiej Irlandii, Grecji, Hiszpanii oraz Portugalii, czyli państw słabiej rozwiniętych niż dotychczasowi członkowie UE. W trakcie dyskusji nad formą i kształtem przyszłej Unii Europejskiej państwa członkowskie postanowiły wzmocnić politykę strukturalną wobec wyżej wymienionych krajów.
Fundusz Spójności to instrument polityki spójności gospodarczej i społecznej Unii Europejskiej, który został powołany w celu realizacji założeń jednego z głównych celów, jakim jest zmniejszenie dysproporcji w poziomach rozwoju różnych reginów oraz zmniejszenie opóźnienia reginów najmniej uprzywilejowanych. Fundusz Spójności jako instrument polityki spójności gospodarczej i społecznej realizuje te założenia wnosząc wkład finansowy do projektów w dziedzinie środowiska naturalnego oraz sieci transeuropejskich w zakresie infrastruktury transportu.
Uregulowania dotyczące włączenia Polski do korzystania z Funduszu Spójności zostały zawarte w zapisach Traktatu o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, w części dotyczącej proponowanych zmian do Rozporządzenia Rady nr 1164/94.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Małgorzata Paździor-Roclawski
- opublikował: redaktor, Małgorzata Paździor-Roclawski, sprawy w zakresie Biura Zarządudata publikacji: 2005-02-01 11:39
- zmodyfikował: Andrzej Lamparskiostatnia modyfikacja: 2020-03-17 10:52
Dofinansowanie z Funduszu Spójności przeznaczane jest na duże projekty lub grupy projektów, tworzących spójną całość, których budżet jest nie mniejszy niż 10 mln euro. Zgodnie z obowiązującymi zasadami współfinansowania, pomoc z Funduszu Spójności na określony projekt będzie wynosić maksymalnie od 80% do 85% kosztów kwalifikowanych.
Pozostałe co najmniej 15% musi zostać zapewnione prze beneficjenta.
Środki te mogą pochodzić np. z:
- budżetu gminy;
- środków własnych przedsiębiorstw komunalnych;
- środków NFOŚiGW (dotacji, kredytów);
- budżetu państwa;
- innego niezależnego źródła (np z Europejskiego Banku Inwestyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju).
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Małgorzata Paździor -Roclawski
- opublikował: redaktor, Małgorzata Paździor-Roclawski, sprawy w zakresie Biura Zarządudata publikacji: 2005-02-01 12:30
- zmodyfikował: Andrzej Lamparskiostatnia modyfikacja: 2020-03-17 10:52
Głównym celem strategii środowiskowej Funduszu Spójności jest wsparcie dla realizacji zadań inwestycyjnych władz publicznych w zakresie ochrony środowiska, wynikających z wdrażania prawa Unii Europejskiej.
Priorytety jakie będą realizowane przy wsparciu z Funduszu Spójności w ochronie środowiska to:
- poprawa jakości wód powierzchniowych;
- polepszenie jakości i dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia;
- poprawa jakości powietrza;
- racjonalizacja gospodarki odpadami;
- ochrona powierzchni ziemi;
- zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Małgorzata Paździor - Roclawski
- opublikował: redaktor, Małgorzata Paździor-Roclawski, sprawy w zakresie Biura Zarządudata publikacji: 2005-02-01 12:46
- zmodyfikował: Andrzej Lamparskiostatnia modyfikacja: 2020-03-17 10:53
Odbiorcami pomocy Funduszu Spójności mogą być podmioty publiczne, czyli samorządy terytorialne (gminy, związki gmin) i przedsiębiorstwa komunalne.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Małgorzata Paździor-Roclawski
- opublikował: redaktor, Małgorzata Paździor-Roclawski, sprawy w zakresie Biura Zarządudata publikacji: 2005-02-01 12:53
- zmodyfikował: Andrzej Lamparskiostatnia modyfikacja: 2020-03-17 10:53
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - instytucja odpowiedzialna za ogólne zarządzanie i koordynację działań związanych z wykorzystaniem Funduszu Spójności;
Ministerstwo Finansów - instytucja płatnicza;
Ministerstwo Środowiska - instytucja pośrednicząca w zarządzaniu Funduszem Spójności I stopnia;
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - instytucja pośrednicząca w zarządzaniu Funduszem Spójności II stopnia;
wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodaki wodnej - instytucje pośredniczące w zarządzaniu Funduszem Spójności III stopnia - instytucje, do których składane są projekty.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Małgorzata Paździor-Roclawski
- opublikował: redaktor, Małgorzata Paździor-Roclawski, sprawy w zakresie Biura Zarządudata publikacji: 2005-02-01 13:05
- zmodyfikował: Andrzej Lamparskiostatnia modyfikacja: 2020-03-17 10:56
- Złożenie karty potencjalnego przedsięwzięcia
Potencjalny beneficjent wypełnia i składa do właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodej (WFOŚiGW) wniosek wstępny tzw. kartę potencjalnego przedsięwzięcia. - Ocena propozycji projektu
Wniosek wstępny złożony przez potencjalnego beneficjenta przechodzi przez procedurę oceny. - Zatwierdzenie propozycji projektu
Minister Środowiska dokonuje wyboru propozycji projektów biorąc pod uwagę rekomendacje Komitetu Sterującego. Potencjalny beneficjent zostaje powiadomiony o wyborze przez Ministra Środowiska projektu do przygotowania wniosku o dofinansowanie z Funduszu Spójności. - Przygotowanie wniosku o dofinansowanie
Po wyborze propozycji projektu przez Ministra Śrdodowiska, potencjalny beneficjent przygotowuje wniosek o dofinansowanie zgodnie z obowiązującym formatem oraz według wskazówek zawartych w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie z Funduszu Spójności.
Więcej informacji na temat przygotowania wniosku o dofinansowanie znajduje się na stronach internetowych Centrum Informacji o Środowisku: www.cios.gov.pl oraz stronach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej: www.nfosigw.gov.pl - ścieżka dostępu:
Fundusz Spójności -> Przygotowanie Przedsięwzięć -> Wytyczne dla Wnioskodawców - Weryfikacja wniosku o dofinansowanie
Przygotowany wniosek o dofinansowanie składany jest przez beneficjenta we właściwym WFOŚiGW. Wniosek weryfikowany jest formalnie i merytorycznie kolejno przez WFOŚiGW, NFOŚiGW, Ministerstwo Środowiska oraz analizowany formalnie przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy. - Przekazanie wniosku do Komisji Europejskiej
Po procedurze weryfikacji, wniosek o dofinansowanie przekazywany jest przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy (Instytucję Zarządzającą) do Komisji Europejskiej. - Decyzja Komisji Europejskiej
Komisja Europejska ocenia przekazany wniosek o dofinansowanie i wydaje Decyzję, a następnie przekazuje ją do Ministerstwa Gospodarki i Pracy. Beneficjent zostaje poinformowany o przyznaniu dofinansowania oraz otrzymuje Decyzję wydaną przez Komisję Europejską.
Więcej informacji o Funduszu Spójności: dokumentach programowych, zasadach ubiegania się o pomoc, wytycznych dotyczących realizacji przedsięwzięć i innych można uzyskać na stronach internetowych:
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Małgorzata Paździor-Roclawski
- opublikował: redaktor, Małgorzata Paździor-Roclawski, sprawy w zakresie Biura Zarządudata publikacji: 2005-02-01 13:48
- zmodyfikował: Andrzej Lamparskiostatnia modyfikacja: 2020-03-17 10:56